
Internet, the press and Brazilian elections:  
agenda-setting on real time1 

 
Alessandra ALDÉ  

Department of Communication Theory,  
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), 

Rio de Janeiro (RJ), Brazil  
 

and  
 

Juliano BORGES 
Instituto Universitário de Pesquisas do Rio de Janeiro (IUPERJ) 

Rio de Janeiro (RJ), Brazil 
 

 

                                                
1 This paper was based on data and methodology by Doxa (Laboratório de Pesquisa em Comunicação Política e Opinião 
Pública), research group of Iuperj coordinated by Professor Marcus Figueiredo. For more information, see 
http://doxa.iuperj.br 

ABSTRACT 
 
This research paper broaches the relations between the 
electoral campaigns of the main presidential candidates to 
the 2002 Brazilian elections and the Internet, by 
analyzing the coverage of political agenda originated by 
the campaign official websites on the digital and paper 
versions of the national daily newspapers Jornal do 
Brasil and O Globo. This particular campaign was the 
first Brazilian electoral occasion in which Internet played 
a significant role as an efficient media; our analysis 
reveals a good example of the strategic use of the web to 
provoke real-time news, which ended up amplified by 
printed media, strengthening attacks which would 
otherwise not gain such a space or repercussion. 
 
Keywords: Internet and elections, Digital news media, 
Electoral journalism, Electoral communication strategies. 
 
 

1. ELECTORAL BACKGROUND 
 
It was only in last year’s general elections that the 
Internet gained strength in Brazil as a politically relevant 
factor, especially for the presidential contest. This was 
partly due to the high level of competition of this 
particular election. Since the beginning of the year, polls 
showed four candidates who had real chance of making it 
to the second round, and therefore a much unforeseeable 
result. Quite a different scenario if compared to the past 
two elections, won by former President Fernando 
Henrique Cardoso without much surprise, already on the 
first round. The undefined situation raised the tone of 
dispute to levels that weren’t seen, in Brazil, since the 
1989 election, when ideological polarization and the 
peculiar political moment of the country’s history – 
which experienced its first direct election for president 

after 21 years of military dictatorship – contributed to 
competitiveness.  
 
In 2002, the results of eight years of very orthodox 
economical policy granted the country the control of 
inflation, but at the cost of very low growth rates. 
The unemployment problem took over the public 
agenda, and government popularity had worn out. Of 
the viable candidates, three presented themselves as 
opposition alternatives. Thus, if in the 1998 
campaign change was treated as an instability factor, 
a theme to be associated to risks and threats to the 
country, in the election under study change seemed to 
be the main orientation sought by voters and, thus, by 
political discourse. All candidates, even the situation 
one, proposed, at least rhetorically, a direction 
change. The competition was uncompromising and 
attacks between candidates were frequent. 
 
Another change in comparison to our last two 
elections was the participation of news media, which 
helped give the contest unprecedented visibility [1]. 
Most analysts agree that it was the election in recent 
years which mobilized media coverage the most; the 
news agents, however, did not show, unlike other 
occasions, explicit preference for any of the 
candidates. 
 
Although Jornal do Brasil (JB) and O Globo were 
the first Brazilian newspapers to publish on-line 
versions, on 1995 and 1996 respectively, this was the 
first election in which the electoral coverage by 
digital news media was politically significant. The 
role played by the online  coverage of the electoral 
process can also be ascribed to the maturation and 
sophistication of the national digital news media, 
which showed more autonomy when compared to 
their paper versions. The candidates, on their turn, 

SYSTEMICS, CYBERNETICS AND INFORMATICS                    VOLUME 4 - NUMBER 6 61ISSN: 1690-4524



were ready to profit from this phenomenon, using their 
campaign sites as a resource to provoke news on the 
digital media. In their campaign homepages, Lula, José 
Serra, Ciro Gomes and Garotinho displayed all kinds of 
information, turning the web into an important reference 
not only to voters, but also to the press. 
 
Different candidates and only one claim: to change 
Luís Inácio Lula da Silva, the Workers Party (PT) 
candidate, was backed by more than twenty years of 
steady opposition, as well as his known biography as 
labour union leader. Thanks to a very professional 
communication strategy, which included hiring Brazilian 
most known electoral marketing advertiser, Duda 
Mendonça, his campaign managed to overcome some 
historically important rejection factors which had always 
hindered his presidential project: mainly, the lack of a 
formal education and of prior administrative experience. 
His victory, in the October elections, was therefore 
coherent to the context, since he was a natural alternative 
for change. 
 
José Serra, the situation candidate of President Cardoso’s 
PSDB (Brazilian Social Democrat Party), had already 
been a Congressman and occupied two Ministries, those 
of Health and of Economic planning. He chose, however, 
to emphasize his differences from his antecessor, and 
drove a campaign which relied less on the achievements 
of the federal government during the current and past 
mandates, than on the slogan “mudança com segurança” 
(change with confidence). During the six weeks of free 
television time, for example, Cardoso appeared in only 
one of Serra’s propaganda programs. By many analysts, 
this was seen as a major strategic mistake, since voters 
would hardly see the situation candidate as the best 
choice to promote significant change. As Almeida puts it, 
Serra was out of his natural “speech place” [2]. 
 
Two other candidates challenged Lula’s hopes of winning 
already in the first turn, both running with opposition 
parties and criticizing the situation. Ciro Gomes, former 
governor of Ceará, running for the small PPS (Popular 
Socialist Party, our former Communist Party), seemed at 
start a promising alternative. Without much media 
coverage during the firs months of 2002, he became 
newsworthy after his party’s first television program, on 
June 13th. From then on, his vote intention grew 
significantly, and some projections divulged by the press 
showed he had real chance of even beating Lula on the 
second round. His campaign structure, however, less 
professional than those of Lula and Serra, was not 
prepared to cope with pressure from the media and from 
his opponents. He maintained high visibility on the 
papers for several weeks, but reports shifted from good 
news on his vote intention to a number of small scandals 
and negative associations which, fueled by adversaries, 
gained major space on most newspapers, traditional as 
well as digital.  
 

The fourth candidate analyzed, Anthony Garotinho, 
had as his major accomplishment the governance of 
Rio de Janeiro, which he left to run for President. 
Exploring a populist and, at times, religious 
discourse, he was well voted in his home state, and 
surprised most analysts arriving in third at the 
presidential contest.  
 
 

2. INTERNET AS A CAMPAIGN TOOL 
 
In terms of communication strategy, the 2002 
elections brought an innovation, with the Internet 
used as a dynamic campaign tool, aimed at 
strengthening and publicizing each candidate’s 
agenda, giving visibility to political speeches and 
supporting all kinds of attacks through the use of 
their personal websites.  
 
Although Internet had already been used in the 1998 
election, the anticipated feeling of victory transmitted 
then by government to the campaign brought it down 
to a mere accessory of the candidates, used mainly as 
a place for providing electors with information, 
publishing campaign material, government programs 
and candidate agenda.     
 
In 2002, on the other hand, the growing importance 
of Internet as a mean of communication, allied to its 
greater diffusion throughout the country, inspired the 
presidential candidates to use it more actively. The 
interchange among media has become, as we see in 
the election under study, one the traits of Brazilian 
electoral communication. The paper, televised and 
online news talk to one another, reproducing pieces 
and quotations. One of the easier sources, accessible 
to every reporter even in the remotes of the country, 
is now the internet, in which a variety of information 
about every political actor can be picked up and 
followed by the media. 
 
As much as commercial consultants, “spin doctors” 
try all the time to find newsworthy events that 
involve positively the candidate they assist. They are 
usually trained professionals from the commercial 
media system, and they play with the necessity the 
media have of news – good stories, good images, 
dramatic developments, crisis, scandals and 
accusations. In this context, the web becomes the 
perfect place for publishing news according to each 
player’s point of view, hoping to seize the 
journalistic interest. Internet was also used directly, 
as a powerful tool to reach the Brazilian voters 
placed in the upper levels of income and education, 
seen as opinion leaders, not very different from those 
identified by Lazarsfeld on his study about the two 
step flow of communication [3]. 
 

SYSTEMICS, CYBERNETICS AND INFORMATICS                    VOLUME 4 - NUMBER 662 ISSN: 1690-4524



In a context of highly competitive campaigning, granting 
favorable space in the mass media becomes even more 
important to the candidate. In this sense, Internet was 
creatively used by the campaign communication 
strategists as a way of establishing news agenda and 
expanding the limits of information published on the web 
to other vehicles, especially news media, either paper or 
digital. The candidate pages on the web made use of 
resources as publishing attack jingles, raising accusations 
and making criticisms to other candidates, as well as 
reverberating news from open media, either traditional or 
on the web. The media, on their turn, resorted 
significantly to the candidate pages as information 
source. We found examples where the newspapers even 
reproduced actual facsimiles of the sites, giving much 
more visibility to the materials, praising or scandalous, 
initiated by the candidates.  
 
Way before the election, information from political sites 
was already used by newsmakers. On May 5th, for 
example, O Globo reported a survey conducted by the 
PPS website about the presence of actress Patrícia Pillar, 
a novela star who had married the already divorced Ciro 
Gomes. During the fist months of 2002, she recovered 
from a breast cancer, and Ciro slowed down his campaign 
rhythm to follow closely her convalescence. According to 
the site, said the paper, 53% saw with satisfaction her 
participation in the campaign. The piece managed to say 
that, while the PPS leaders were against her exposition, 
the PTB, another party of the Workers Front, coligation 
which supported Ciro, approved her presence. As we can 
see, the sites could offer information which, if considered 
newsworthy, would be amplified by the media. 
 
Internet sites and attack visibility on the press 
The best example of this point is the use candidates made 
of negative propaganda on the web, which was 
expressive. The official sites of both Serra and Ciro were 
the core of defamation campaigns which could not take 
place on the free time granted on nationwide radio and 
television for all candidates, due to stricter rules and legal 
surveillance, with the possibility of direct intervention by 
the electoral tribunals.  
 
Among the four main presidential candidates, José Serra 
was the one who relied the most on this resources, taking 
advantage of Internet as an active and strategic campaign 
agency. He had a very complete website, which supplied 
all the possible information about his campaign, 
including a real-time follow-up of all his activities, 
constantly updated during the day. Lula’s campaign, as 
well, assembled a very professional page, similar to 
Serra’s, which furthermore allowed the voter to buy 
campaign products such as shirts and caps, and make 
online donations. Ciro Gomes and Garotinho had less 
sophisticated homepages, but equally dynamic. All 
candidates explored Internet as an important tool of their 
communication strategy; Serra’s, however, was the one 

that showed best results, according to his markedly 
aggressive campaign strategy.     
 
José Serra’s candidacy appears in third place in vote 
intention around the month of July. Ahead of him 
were Lula, who kept favorite during the whole 
electoral period, and Ciro, who benefited from his 
party’s free time on television, aired on June 13th. 
Even before the beginning of the electoral televised 
propaganda, aired nationwide on all open channels 
from August 20th to election day, Serra had already 
took the offensive, attacking Ciro Gomes’ candidacy 
and trying to disqualify it. Several tactics were 
employed in the course of succeeding campaign 
events, and the tone of aggressions raised with the 
responses from Ciro. 
 
One of the tactics was to associate Ciro’s image to 
that of the very unpopular ex-President Fernando 
Collor de Mello, who renounced in 1992 before his 
mandate was impeached by the Congress, who had 
voted massively for his repeal. On July 11th, the 
online version of O Globo gave room to Serra’s 
accusations against Ciro, comparing him to Collor 
and quoting a declaration of a third candidate, 
Garotinho, who accused Ciro of proposing the 
confiscation of popular savings through the 
elongation of public debt. At 12h24 the same day, 
another piece about the electoral attacks was 
published; in spite of his declarations that he would 
not comment the accusations, Ciro answered Serra, 
calling him dishonest and rendering the comparison 
to Collor de Mello.  
 
The virtual struggle kept feeding the news, as much 
in the traditional papers as in their online versions. 
Every movement of the sites, especially when 
reacting to media’s negative coverage, were followed 
by the news. On July 16th, O Globo published that 
Ciro compared Serra to a nazi in his site, and that 
Serra, on his turn, said Ciro was the “candidate of 
insult”, comparing him once more to Collor. On July 
17th, JB published on its paper version that Ciro’s 
homepage was removing the text that compared 
Serra’s tactics to nazi methods. We were also told 
that Serra’s site published a piece criticizing Ciro’s 
“insult marketing”. On the same day, O Globo 
published the following headline: “PSDB’s site says 
Ciro has Collor’s DNA”. The report content brought 
the description of a radio interview in which Serra 
criticized Ciro.  
 
On July 23rd, at the height of his preference climb, 13 
points ahead of Serra, one of the informations 
reported by O Globo was that Ciro had proposed in 
his site the adoption of a parliamentary system in 
Brazil. 
 

SYSTEMICS, CYBERNETICS AND INFORMATICS                    VOLUME 4 - NUMBER 6 63ISSN: 1690-4524



On July 25th, JB (paper) offered news of all the four 
candidate sites. About Serra’s, we were informed that it 
mocked Ciro’s accomplishments as governor of Ceará, 
denying positive figures published by his opponent; 
another piece praised Lula’s site, saying it proposed 
creative campaign resources, such as printing banners and 
stickers at home from Internet materials;  Ciro’s site, on 
its turn, was reported to accuse PSDB to support Collor, 
although his own party, PPS, was still a member of the 
ex-president’s colligation in his home state, Alagoas. By 
this moment, the press had already “bought” the 
stereotype built by Serra about Ciro Gomes, and framed 
the news accordingly. 
 
The open hostility with which Ciro Gomes answered 
attacks was explored by Serra, who strove to characterize 
his opponent as an aggressive and unruly man, without 
enough emotional control to became the nation’s 
President. Some weeks later, Serra used his website to 
contest some other assertions by Ciro. Talking about 
education during a television debate on August 6th, Ciro 
stated he had always studied in public schools. Serra 
found out and published that he had actually gone also to 
private schools in his home state. In the same debaate, 
Ciro also said that, when he was Treasury Minister 
(during Itamar Franco’s government), the minimum wage 
was equivalent to US$ 100,00; Serra, once more, accused 
him of lying, since by the exchange rate of the time, it 
would be no more than US$ 82,00. Serra kept marking 
Ciro as a liar, dishonest and false candidate.  
 
On August 15th, O Globo online reported that Serra’s 
homepage had removed a jingle against Ciro. The news 
piece, nevertheless, described the lyrics of “You lie too 
much”, a parody of a popular Brazilian song of the 
period. The jingle was aired for little more than 24 hours. 
Besides disqualifying his opponent, Serra wanted to 
attract the spotlights to his own campaign, and therefore 
worked for the publication of unfavorable news for his 
direct opponent on the fight for second on the polls. 
Another advertisement piece was removed that same day  
form Serra’s site, and the fact was once more reported by 
the media. The PSDB homepage had published a list of 
Ciro’s supposed lies, entitled “Ciro said it, but it’s not 
true”.   
 
Serra’s campaign succeeded in marking his opponent as a 
liar, an unruly, violent and dishonest candidate. These 
images were basically originated by Serra’s Internet site, 
and spread from there to the rest of the press. If we follow 
the rate of appearance of Ciro Gomes in the main 
Brazilian newspapers, and compare it to the vote 
intention polls, it is easy to see that he had benefited, in a 
first moment, of his party’s propaganda aired on 
television, which granted him both voter interest and 
news coverage. Then, visibility keeping high but most 
news being negative, he started to fall, a tendency that 
was made irreversible  by a poorly used television time, 
including programs and ads.  

 
Not only the candidate personal homepages were 
cited on the newspapers. One of the main  
characteristics of the web, its openness to plurality, 
was very clearly exemplified by the proliferation of 
semi-official and popular sites2. This could benefit or 
hurt candidacies, depending  on  their relative 
cohesion and support. The disorganization of Ciro’s 
campaign shows clearly with the example of 
September 12th, when O Globo published an 
extended report, illustrated by facsimiles of the PPS 
website, whose headlines “deturpated”, according to 
the paper, the interview given by Ciro to the paper 
the day before – an invitation that had been extended 
to all candidates. “Later on, Freire [PPS’ President] 
had the report removed from the site. Ciro Gomes’ 
official campaign homepage, on the other hand, 
reproduced integrally the interview and the version 
published yesterday in O Globo”. The interviewee of 
the day was Garotinho, but Ciro earned a column 
note he would have prefer not to: “Ciro shows 
‘machismo’ in interview to O Globo”.  
 
On August 29th, O Globo informed that Serra’s site 
promoted him to a technical tie with Ciro for the 
second place, which was not true to the numbers of 
voter intention surveys, in which Ciro still appeared 
in second, and that the PSDB candidate claimed “the 
right to answer” to Ciro’s aggressions on television3. 
One of the headlines was: “Serra’s site lies”. 
 
Even before the second round, also Lula was already 
under fire by Serra’s Internet materials. The workers 
candidate was spared until than because of his franc 
favoritism; actually, the prior struggle was over the 
second place, which meant the possibility of facing 
Lula – together with his historical rejection by 
Brazilian electorate – on a twosome basis. Both 
candidates hoped to build a moderate, centered 
position that functioned as an alternative to 
radicalism. Lula himself, however, had shifted 
towards a more liberal model on what respects 
economy; what we saw, on the second round, was a 
more personalistic dispute, in which a political 
image, constructed generically, was more persuasive 
of factual economic programs.  
 
On September 21st, for example, O Globo reported a 
note published by Serra’s site associating the “threat” 
of Lula’s victory to the raise of American dollar, 
stating that “the dollar had dropped a little because 
Lula had diminished his leadership”. 
 

                                                
2 Many other webpages, pro and against candidates, 
were published, and several of those were cited by 
newspapers, at federal as well as at state level. 
3 The “direito de resposta” on television depends on 
appreciation by the proper electoral tribunal. 

SYSTEMICS, CYBERNETICS AND INFORMATICS                    VOLUME 4 - NUMBER 664 ISSN: 1690-4524



Lula made a great effort to keep out of the firing-line, 
above disputes. As for his campaign disposition, Lula 
managed to earn the nickname “peace and love”, for his 
light humor and low aggressiveness during the electoral 
contest. His site followed the same orientation, avoiding 
attacks and squabbles with other candidates. Therefore, 
when reproduced by newsmedia, it almost always worked 
as positively evaluated visibility; papers reported creative 
campaign efforts, interviews with public personalities and 
other agenda for the candidate.  
 
Ciro Gomes, on his turn, showed a poor and 
unprofessional communication strategy  during the whole 
period. His difficulty to manage the press was recognized 
by the candidate himself, once the election was over. He 
was straightforward and had little patience with 
journalists and electors. He made jokes that reverberated 
far beyond his intention. One of the emblematic episodes 
amplified by media and by the candidate’s lack of 
communication skills happened by the end of August, 
when he answered with irritation to a journalist who 
inquired about his wife, actress Patrícia Pillar, and her 
role in the campaign – since he had been criticized for 
over-exposing her. Ciro stated that her role in the 
campaign was to sleep with him, and the unhappy 
declaration became a theme for many commentaries and 
excuses from all sides. The episode lasted much longer 
than was healthy for Ciro’s campaign. 
 
Garotinho, in spite of his much claimed lack of resources, 
being himself a former radio and media man, had a 
marginal but efficient use of communication strategies. 
Although his main resources are traditional media, 
mainly radio, his television programs were well evaluated 
by viewers and his site was efficient in its effort to bring 
the candidate close to the main debates. In these efforts to 
make through the news with a favorable agenda, the 
online political coverage offers a more flexible decision 
structure, in which political actors of less expression may 
succeed in giving visibility to small campaign events and 
scandals.  
 
Some of the distinguishing marks of digital media also 
contributed to these campaign innovations, and a more 
agile and aggressive use of Internet. The online versions 
of the papers published news and attacks ignored by the 
traditional media, with its space limitations and stricter 
editorial control. Comparing both versions, we see the 
number of cases when the news reverberated candidate 
attacks and agenda was much more significant on the 
online papers than on traditional media. 
 
Some headlines published on the O Globo digital version 
illustrate this tendency, such as on September 3rd (“Ciro 
continues to attack Serra through the Internet” and “Ciro 
and Serra back to attack in their Internet sites”), 
September 12th (“In his site, Garotinho accuses PT for the 
crisis at Bangu I [state prison]” and “Serra’s homepage 
fuels controversy with Lula about jobs”), September 19th 

(“News piece from Ciro’s site tries to link Serra to 
Jader Barbalho [corrupt ex-senator]”. 
 
This can be attributed also to one of the main 
characteristics of digital newsmaking, which is the 
“publicability”, that molds the level and structure of 
appearance of each candidate. The cost of publishing 
news on digital media being almost none, and 
associated to the need of being as up-to-date as 
possible, gives fluidity and a certain degree of 
fortuity to the volume of news published  on the 
Internet newspapers we analyzed. News are 
published according to the journalistic return they 
can grant to the paper by exploring a given campaign 
event. A spicy fact, which “pays off”, corresponds to 
more (or larger) news on real-time about it, 
regardless of journalistic efforts to check or listen to 
second or third parties.  
 
Exploring this “publicability” allowed candidates to 
raise the tone of attacks and provocations, going way 
beyond Brazilian tradition of non-aggressive 
electoral marketing.  
 
 

3. CONCLUSION 
 
The presidential campaign of 2002 was the first 
Brazilian electoral happening in which Internet 
played a significant role as an efficient media. It 
turned up as fit to enhance political marketing 
resources – amplifying the target audience e 
diminishing campaign costs – and, at the same time, 
enabled candidates do avoid the direct reaction of 
electoral justice, another important player in our 
electoral contests, which has been more watchful of 
traditional media such as radio and television. Their 
sites published parodies, negative jingles and 
slanderous jokes against their adversaries, generating 
some of the stereotypes and associations which ran 
trough the whole electoral period. 
 
The strategic use of the “publicability” factor by the 
official presidential candidates websites, with the 
inclusion and even creation of newsworthy facts, had 
direct impact on how the on-line versions of the two 
renowned dailies we studied covered the electoral 
contest. They answered the demand of following on 
real-time the campaign events, therefore amplifying 
the negative campaign moved by the candidates, 
particularly José Serra and Ciro Gomes, who engaged 
in a true battle over the second place and the 
opportunity of facing Luís Inácio Lula da Silva on 
second round. The print versions of O Globo and 
Jornal do Brasil, on the other hand, in spite of space 
limitations, also propagated some of the websites 
agenda, such as accusations and negative political 
associations of the candidates.  
 

SYSTEMICS, CYBERNETICS AND INFORMATICS                    VOLUME 4 - NUMBER 6 65ISSN: 1690-4524



Our already traditional free television time, object of 
much study and Brazil and abroad, has no doubt been 
crucial to the election results. The candidates TV 
propaganda marks clearly all campaigns, and its 
relevance shows up as much on the vote intention surveys 
curves as in qualitative research [5]. Nevertheless, a prior 
“climate of opinion” [6] is built up with the contribution 
of party militancy, surveys, newsmedia and even by 
entertainment shows such as telenovelas. Internet played 
a part in the dispositions of electorate towards each 
candidate. Ciro Gomes, for example, payed the cost of 
the campaign against him, which took place from TV and 
radio short ads to the less perceptible denounces on his 
adversaries’ websites. The dynamic follow-up of attacks, 
always published and removed rapidly, created small 
campaign facts, increasing the tension among Ciro, his 
crew and supporters who, answering the provocations, 
favored exactly José Serra’s strategy. 
 
The 2002 Brazilian presidential campaign, thus, brought a 
new degree of strategic use of Internet to provoke real-
time news, which ended up amplified by printed media, 
strengthening attacks which would otherwise not gain 
such a space or repercussion. The electronic news media 
studies, on the other hand, granted ample space to these 
attacks, web-originated themselves. This is because 
digital media need to answer the demand for a fast 
journalistic coverage, and have little constraints of space 
for the publication of news they consider attractive for 
their audience. 
 
 

REFERENCES 
 
[1] A. A. C. Rubim, “Visibilidades e estratégias nas 
eleições de 2002: política, mídia e cultura”, in: Rubim 
(org.), Eleições presidenciais em 2002 no Brasil, São 
Paulo: Hacker Editores, 2004.  
[2] J. Almeida, “Serra e a mudança: um discurso fora do 
lugar da fala”, in: Rubim (org.), Eleições presidenciais 
em 2002 no Brasil, São Paulo: Hacker Editores, 2004.  
[3] B. Berelson, P. Lazarsfeld  and W. McPhee, Voting: 
a study of opinion formation in a presidential 
campaign. Chicago: University of Chicago Press, 1954. 
[4] A. Aldé, “As eleições presidenciais de 2002 nos 
jornais”, in: Rubim (org.), Eleições presidenciais em 
2002 no Brasil, São Paulo: Hacker Editores, 2004.  
[5] M. Figueiredo and A. Aldé, “Gramática e efeitos do 
horário  eleitoral”. Presented at the XXVII ANPOCS 
Congress, Caxambu (Brazil), October, 2003. 
[6] Noelle-Neuman, Elizabeth. “Pesquisa eleitoral e clima 
de opinião”, Opinião  Pública, CESOP/Unicamp, Ano I, 
vol. 1, n. 1, 1993. 
 

SYSTEMICS, CYBERNETICS AND INFORMATICS                    VOLUME 4 - NUMBER 666 ISSN: 1690-4524


	P523335
	bob

